Paikallisuutiset

Arktinen Eurooppa keksi alkaa nimetä revontulia ensimmäisenä maailmassa – nyt koko maailma seuraa mukana

Tänä syksynä Visit Arctic Europe alkoi nimetä revontulia ensimmäisenä maailmassa. Lokakuun lopussa julkistettu uusi käytäntö on tähän mennessä tavoittanut yli 500 miljoonaa ihmistä yli 20 maassa.

Revontulien nimeäminen on tuonut alueelle valtavasti positiivista huomiota, ja sen odotetaan tuovan pohjoiseen jopa aiempaa enemmän revontulia metsästäviä matkailijoita vuoden 2021 aikana.

– Arktisella Euroopalla ja Lapilla on ollut vaikea vuosi matkailun ja turismin näkökulmasta. Revontulien nimeämiskampanja tuo paljon kaivattua positiivista huomiota alueelle. Olemme näyttäneet, että osaamme kääntää hyvät ideat teoiksi ja saada aikaan positiivista huomiota, jopa vaikeina aikoina, Rauno Posio Visit Arctic Europesta kommentoi.

Naming Auroras -kampanjan tarkoituksena on ollut herättää ja pitää yllä mielenkiintoa arktista Eurooppaa kohtaan pandemian aikana. Kampanjan suunnitteli Visit Arctic Europen kanssa Flatlight Creative House. Kampanjan kansainvälinen menestys auttaa muistuttamaan ihmisiä alueen vetovoimasta, kun matkailu taas käynnistyy uudelleen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

–Toivomme, että myös paikalliset ihmiset auttavat levittämään sanaa revontulien nimeämisestä. Kampanja on jokaiselle täällä asuvalle ja työskentelevälle hieno mahdollisuus puhua alueestamme positiivisessa ja kiinnostavassa valossa, ja se tuo hyvää virtaa alueelle, Posio iloitsee.

Yksi maailman kuvatuimmista luonnonilmiöistä

Revontulet ovat yksi maailman kuvatuimmista luonnonilmiöistä ja halutuimmista kokemuksista. Revontulet saavat nimeämisen ansiosta omat, erotettavat identiteettinsä, jolloin niistä keskustelu ja niiden vertailu on helpompaa. Revontulten nimeäminen mahdollistaa myös revontulien valokuvaajille oman persoonallisen tyylinsä esiintuomisen, kun samoja revontulia voi ihastella eri kuvaajien tulkintoina eri puolilla maailmaa.

Naming Auroras -kampanja on tähän mennessä tavoittanut yli 500 miljoonaa ihmistä yli 20 eri maassa jokaisella mantereella. Suuret kansainväliset mediat kuten New York Post, Fox News, People, Independent, Lonely Planet, CNN, Metro UK, Scotland Herald ja Condé Nast Traveller ovat uutisoineet revontulten nimeämisen laajasti.

Revontulten nimeämisen prosessi pähkinänkuoressa

Revontulten nimeäminen perustuu muista myrskyistä kuten hurrikaanien nimeämisestä tuttuun käytäntöön.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Space Weather Prediction Centre tarkkailee auringon toimintaa kuten aurinkotuulta ja auringonpurkauksia. Kun se vastaanottaa tarpeeksi voimakkaan signaalin, ennakoidut revontulet saavat nimensä.

Revontulien nimilista perustuu pohjoismaisille perinteisille ja historiallisille nimille. Kampanjan yhtenä elementtinä on myös antaa tavallisille ihmisille mahdollisuus nimetä omat revontulensa.

Näe oma ehdotuksesi taivaalla tänä talvena

Ihmisillä ympäri maailman on mahdollisuus saada itselleen omat nimikko-revontulensa.

• Mene Naming Auroras nettisivulle ja täytä tietosi lomakkeelle

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

• Ehdota nimeä ja kerro, miksi tämän nimisen henkilön pitäisi saada omat revontulensa

• Jos onni suo, ehdotuksesi valaisee arktisen taivaan talven aikana

Tähän mennessä kampanjaan on tullut jo yli 1200 nimiehdotusta maailman jokaisesta kolkasta. Näistä revontuli Denise sai oman nimensä (21-23 marraskuuta) “poikkeuksellisen” Denise-nimisen naisen mukaan. Ehdotuksessa kerrottiin Denisestä, joka oli koko elämänsä ajan unelmoinut revontulien näkemisestä, mutta ehti siirtyä ajasta ikuisuuteen 21. marraskuuta 2019 ilman unelmansa toteutumista. Nyt Denise-nimi on ikuistettu marraskuisiin revontuliin.

Kaikki nimetyt revontulet jaetaan Naming Auroras nettisivulla ja This is Arctic Instagramissa. Keskusteluun voi osallistua käyttämällä nimetyn revontulen omaa hashtagia #.

Ilmoita asiavirheestä