Paikallisuutiset
Saariselän outdoor-brändiä terävöitetään
Inarin kunnassa puhaltaa myötätuuli matkailun kehittämisen saralla. Inarin kunnan elinkeinotoimi, Elinkeinot & kehitys Nordica sai loppusyksystä 2017 Lapin liiton EAKR-rahoituksen ”Arctic Outdoor – turvallisuutta ja terveyttä tunturista” –tuotteistus- ja markkinointihankkeelle.
Hankkeen aikana luodaan markkinalähtöisesti Saariselän yhteinen Arctic Outdoor -brändi. Brändi- ja tuotteistustyön myötä luodaan erilaistavaa lisävetovoimaa sekä uusia kansainvälisiä outdoor-matkailijoita kiehtovia tuotteistettuja aktiviteetti- ja hyvinvointipaketteja. Projektin toimenpiteet keskittyvät toteuttamaan vuonna 2016 työstettyä koko alueen outdoor-matkailun päävisiota 2030, jonka keskeinen tahtotila on luoda Saariselän alueesta kansainvälisesti merkittävä ulkoliikunnan keskus, Arctic Outdoor Resort.
Saariselän A rctic outdoor –brändiä terävöitetään kansainvälisille markkinoille
Inarin kunnassa puhaltaa myötätuuli matkailun kehittämisen saralla. Inarin kunnan elinkeinotoimi, Elinkeinot & kehitys Nordica sai loppusyksystä 2017 Lapin liiton EAKR-rahoituksen ”Arctic Outdoor – turvallisuutta ja terveyttä tunturista” –tuotteistus- ja markkinointihankkeelle. Hankkeen aikana luodaan markkinalähtöisesti Saariselän yhteinen Arctic Outdoor -brändi. Brändi- ja tuotteistustyön myötä luodaan erilaistavaa lisävetovoimaa sekä uusia kansainvälisiä outdoor-matkailijoita kiehtovia tuotteistettuja aktiviteetti- ja hyvinvointipaketteja. -Projektin toimenpiteet keskittyvät toteuttamaan vuonna 2016 työstettyä koko alueen outdoor-matkailun päävisiota 2030, jonka keskeinen tahtotila on luoda Saariselän alueesta kansainvälisesti merkittävä ulkoliikunnan keskus, Arctic Outdoor Resort, kertaa hankkeen tulevaisuudenkuvia hallinnoijan edustaja Marja Männistö.
Yhteinen kehitysprosessi alueen toimijoiden kanssa käynnistyy vuoden 2018 alussa workshop -työskentelyllä. Työskentelyn aikana työstetään Saariselän Arctic Outdoor -brändisisällöt sekä tuotteistetaan profiilillisesti omaleimainen Arctic Outdoor -tuotteisto.
Projektin aikana jalostetaan ja testataan kesä- ja talvielämyskonseptit markkinoilta saadun ostomotiivitiedon pohjalta. Konseptointi- ja tuotekehitystyö tehdään valittujen kohdemarkkinoiden jakelutien kanssa yhdessä. Tuotteisto on tarkoitus lanseerata kevään 2019 aikana.
- Yksi merkittävä osa hanketta on alueen yhteinen turvallisuusohjeistus. Turvallisuusohjeistuksen tarkoituksena on parantaa matkailijoiden turvallista lomanviettoa sekä ehkäistä vaaratilanteita, sanoo hankekoordinaattori Anni Kyösti.
Hankkeen kulmakivenä on aktiivinen viestintä ja uusien profiilituotteiden markkinointi. Markkinoinnissa hyödynnämme digitaalisia kanavia ja viemme Arctic Outdoor-brändin vahvaksi osaksi alueen internet-näkyvyyttä. Luomme voimaa hankkeen markkinointiin ja viestintään outdoor-teemaan käsikirjoitetuilla valokuva- ja videomateriaalilla.
Lisäksi kehitämme brändityötä sekä testaamme ja esittelemme tuotteita kohdemaihin suuntautuvilla messuvierailuilla.
Vuosille 2017–2019 ajoittuvan Arctic Outdoor –turvallisuutta ja terveyttä tunturista -hankkeen budjetti on noin 150 000 euroa. Hankkeen rahoittajia ovat Lapin liiton EAKR-rahasto, Elinkeinot & kehitys Nordica, Inari-Saariselkä Matkailu Oy, Saariselän tunturihotelli Oy, Lapland Hotel Riekonlinna, Saariselkä Ski & Sport Resort Oy, Inari-Saariselkä Vuokrahuoneistot, Suomen Latu Ry / Suomen Latu Kiilopää, Saariselän Keskusvaraamo Oy, Saariselän alueen hoito-osuuskunta, Holiday Club Saariselkä sekä Lapland Safaris North Oy. Brändi- ja konseptointityötä ohjaa asiantuntijayrityksenä Ajatus Oy Rovaniemeltä.