Paikallisuutiset

Inari-Saariselkä on vuoden 2022 matkailualue: rohkeat investoinnit taanneet matkailun nopean elpyminen koronan jälkeen

Kriteereinä vuoden matkailualueen valinnassa ovat tärkeimmät matkailun menestystä mittaavat tekijät.

Vertailussa ovat mukana kaikki Suomen kunnat, seutukunnat ja maakunnat, joista on saatavissa majoitustilastoja. Alueita oli vertailussa 127.

– Kunnia palkinnosta ja menestyksestä kuuluu alueemme yrittäjille, kunnille sekä matkailualan työntekijöille. Alueella on tehty rohkeita investointeja jo korona-aikana ja koronan jälkeinen kaikkia ennustuksia nopeampi matkailun elpyminen alueellamme ei ole sattumaa, Hanna Kouri , matkailun alueorganisaatio Lapland North Destinations`n johtaja sanoo.

Lapland North Destinationiin kuuluu yli sata alueen matkailuyritystä ja kaksi kuntaa: Inari ja Utsjoki.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Muutoksiin on reagoitu nopeasti

Alueen matkailumarkkinointia on tehty määrätietoisesti ja muuttuviin olosuhteisiin on reagoitu nopeasti. Aasialaisten matkailijoiden lasku on saatu korvattua eurooppalaisilla matkailijoilla. Jo tällä kaudella on rikottu ennätyksiä matkailussa.

– Nyt kun myös Aasiasta tuleva matkailu alkaa palautua, kasvu tulee olemaan vielä kovempaa, Kouri uskoo.

Alueesta on kiinnostuttu Aasian maiden ohella USA:sta ja Australiasta.

– Olemme matkailualueena etulyöntiasemassa ainutlaatuisen luonnon, paikallis- ja saamelaiskulttuurin sekä alueen monipuolisuuden takia. Myös majoitus- ja aktiviteettitarjonta on omaa luokkaansa. Tätä aluetta on helppo markkinoida.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Seuraavaksi alueella on tavoitteena ympärivuotisuuden saavuttaminen matkailussa.

– Panostamme tällä hetkellä todella vahvasti keskiyön auringon ja yöttömän yön markkinointiin Keski-Euroopassa yhdessä Lapin muiden alueorganisaatioiden sekä Visit Finlandin kanssa, Kouri summaa.

Toiseksi kilpailussa tulivat Kemi ja kolmanneksi Sodankylä. Kunniakirjan matkailijoiden viipymän pitenemisestä sai Kolari.

Palkintoperusteiden mittareina käytettiin rekisteröityihin majoitusliikkeisiin saapuneiden vieraiden määrän kehitystä, matkailijoiden viipymän kehitystä, lomamatkailijoiden yöpymisten määrän tasaista jakautumista eri kuukausille eli sesonkivaihteluiden vähäisyyttä ja majoitusmyyntiä asukasta kohden.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Palkinnon myöntävät vuosittain Suomen matkailualan liitto SMAL, SUOMA ry ja TAK Research.

Ilmoita asiavirheestä