Paikallisuutiset
Alueorganisaatiolla on suuri rooli markkinoinnissa
Lapin matkailuelinkeino on nauttinut uusista ennätyslukemista viime aikoina. Monet vanhat matkailuennätykset ovat peräisin ajalta ennen kansainvälistä finanssikriisiä eli vuosilta 2007-2008, ja ne ovat rikkoutuneet vasta viime ja varsinkin tänä talvena.
Vuodesta 2010 lähtien eli seitsemässä vuodessa kansainvälisten matkailijoiden yöpymiset ovat kasvaneet Saariselällä huikeat 103 %. Ja koko matkailun 37 %. Kokonaisuudessaan tämä talvi näyttää olevan parempi kuin edellinen.
– Vaikka viime vuonna tehtiin kaikkien aikojen paras tulos, niin vielä näytetään pääsevän senkin yli. Muutamilla tuhansilla yöpymisillä mennään yli viime vuoden lukujen, iloitsee Inari-Saariselkä Matkailu Oy:n markkinointipäällikkö Tarja Manninen .
Mannisen mukaan Saariselälle on tullut paljon uusia petipaikkoja. Etelärinteelle on tulossa jälleen kaksi uutta yrittäjää. Ivalon pohjoispuolelle on rakenteilla lisää majoituspalvelua.
– Joulukuu oli aikamoista hulinaa. 107 charteria laskeutui Ivalon kentälle. Jopa 22 konetta parhaimpina päivinä, lisää Manninen.
Lehti muuttui
Inari-Saariselkä Matkailu Oy (ISM) on Inarin, Sodankylän pohjoisosien ja Utsjoen alueen yhteinen matkailumarkkinointiin keskittyvä organisaatio, joka vastaa alueen brändin rakentamisesta ja aluemarkkinoinnista erityisesti kansainvälisillä markkinoilla. Yhteismarkkinoinnissa on mukana lähes 100 erikokoisia jäsenyritystä Pohjois-Lapista.
– Yhtiö toimii läheisessä yhteistyössä Inarin ja Utsjoen kuntien, kansainvälisten matkanjärjestäjien, lentoyhtiöiden ja muiden matkailun yhteistyötahojen kanssa. ISM julkaisee Kaukana pohjoisessa -lehteä, joka on alueen matkailu- ja markkinointilehti. Lehti on jaossa tammikuussa pidettävillä matkamessuilla Helsingissä.
– Olemme brändänneet lehden ulkoasua uusiksi. Lehti on nyt muuttunut kevyemmäksi ja myös kooltaan pienemmäksi. Lisäksi sillä on nyt modernimpi ja laadukkaampi tyyli, Manninen kehuu.
Kohti matkamessuja
Inari-Saariselkä Matkailu Oy osallistuu 26 yrittäjän kanssa matkamessuille 90 neliön kokoisen osaston voimin. Matkamessut ovat Skandinavian suurin alan tapahtuma.
– Tammikuun matkamessuilla on iso näkyvyys ja me haluamme olla myös mukana.
– Meillä on koko ajan tullut enemmän jäsenyrittäjiä mukaan. Yrittäjät ovat huomanneet myös sen, kuinka mukavaa on yhteistuumin, porukalla markkinoida aluettamme. Samalla pääsee tutustumaan ja verkostoitumaan muihin yrittäjiin. Monet yritykset pääsevät myös matkamessujen yhteydessä järjestettävään, kansainväliseen Workshopiin markkinoimaan itseään ulkomaalaisille matkanjärjestäjille.
– Olemme Rovaniemen kanssa päättäneet, että meille myös suomalaiset matkailijat ovat tärkeitä. Yrittäjät haluaa keskustella heidän kanssaan tarjoamistaan palveluistaan. Myös siksi jalkaudumme matkamessuille.
Tarja Manninen kertoo, että nyt on halu puskea alueen kesää esille ja kesä vuodenaikana näkyy myös heidän messuosastolla.
Satsaus kansainvälisyyteen
Matkamessuille tulee kansainvälisiä ostajia, jotka ovat ostamassa palveluita. Manninen on tyytyväinen siihen, että yhä useampi, lappilainen yritys satsaa kansainvälisille markkinoille.
– Sieltä se kauppa tulee ja sieltä on odotettavissa kasvua.
Mannisen mukaan koko Suomen markkinoinnissa on osattu tehdä oikeita asioita. Finnair on myös tehnyt merkittävää työtä lisätessään suoria lentoja maailmalta.
– ITB Asian-myyntitapahtumassa ovat olleet aikaisemmin vain suuret ketjuhotellit mukana. Tänä vuonna Singaporessa oli seitsemän alueemme yrittäjää. Se oli enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
– Olen ylpeä meidän alueen yrityksistä, että niillä on rohkeutta lähteä kansainvälisille markkinoille ja myydä omaa tuotettaan yhteishengessä. Myös me olemme todistaneet paikkamme, kuinka suuri rooli alueorganisaatiolla on kansainvälisessä markkinoinnissa. Teemme paljon sen eteen töitä, että yritykset pääsevät kansainvälistymään.
Näkyvyys AV-alalla
Yhä useampi kansainvälinen ja suomalainen tuotantoyhtiö on kiinnostunut Suomen Lapista elokuvien, tv-sarjojen ja mainosten kuvauspaikkana. Lapin elokuvakomission tilastojen mukaan tuotantojen rahallinen tulovirta Lappiin kasvaa koko ajan.
– TV-ala on uusi aluevaltaus. Paikalliset yritykset pystyvät toimimaan kuvausryhmien avustajina ja yhteistyökumppaneina. Heillä on paikallis- ja luonnontuntemus. Ja pystyvät hommaamaan kuvausryhmille kalustoa, poroja ja kaikkea mahdollista mitä milloinkin tarvitaan.
– House of Laplandin Lapin elokuvakomissio heittelee meille ja kunnille ehdotuksia, että millaisia kuvausprojekteja olisi alueellemme tulossa.
Lapin elokuvakomission (Film Lapland) tehtävänä on lisätä elokuva-, mainos- ja televisiotuotantojen Lappiin jättämää tuloa sekä niistä saatavaa imagohyötyä. Elokuvakomissio edistää Lapin kilpailukykyä AV-alalla ja tuo alueelle tuotantojen kautta työtä, rahaa ja näkyvyyttä.
Muutto Siulasta Ivaloon
Inari-Saariselkä Matkailu Oy muuttaa toimitilansa toukokuussa Saariselän Siulasta Ivaloon.
– Ivalo sijaintina auttaa meitä palvelemaan paikallisia yrittäjiä entistä tehokkaammin. Yrittäjillä on myös helpompi käydä meillä, kertoo markkinointijohtaja Tarja Manninen Inari-Saariselkä Matkailu Oy:stä.