Uusi reitti estää rinteen kulumista
Urho Kekkosen kansallispuiston Kiilopään huipulle johtaa noin kahden kilometrin polku, jossa on aiemmin ollut puiset portaat jyrkimmässä nousussa. Portaat alkoivat olla tunturiin nousijoille turvattomat. Huonokuntoiset portaat oli rakennettu noin 15 vuotta sitten estämään rinteen kulumista. Nyt osaan rinnettä rakennetaan uudet, puiset portaat sekä osalle polusta on tehty sorastus kulumisherkän tunturirinteen suojelemiseksi. Maa-aineksen kuljetus rinteeseen tehtiin keväällä lumipeitteen ja roudan aikaan.
Kiilopään reittisuunnitelman kaksi keskeisintä tavoitetta on ollut asiakasturvallisuus ja ympäröivän luonnon suojelu. Murskepintainen polku on turvallinen, se ei ole sateella liukas. Polun rakentamisella tähdätään myös rinteen kulumisen loppumiseen.
– Olemme huomanneet, että jos liikaa alkaa kyltittämään ihmisten liikkumista, siinä ei ole enää sellaista erämaan tuntua, kuvailee Petri Kulha Suomen Latu Kiilopäältä.
Polun tarve on lisääntynyt
Kiilopään reitin lähtöpaikan ja huipun välillä on 214 metrin korkeusero. Rinteessä oli jo portaiden rakentamisvaiheessa merkittäviä kulumisen merkkejä, kuten useita polkuja rinnakkain. Uudessa suunnitelmassa on huomioitu myös polun lisääntynyt ympärivuotinen käyttö. Lumipeitteisenä aikana polulla voi liikkua lumikengillä ja polun tamppautuessa jopa kävellen.
– Syyskuussa Kiilopään reitti pitäisi olla valmis, mutta saamme työt tehtyä jo aikaisemmin, laskeskelee puistomestari Antero Aikio Metsähallituksesta.
Portaat vähenevät
Kiilopään reitin varteen tulee 11 levähdyspaikkaa, jotka palvelevat retkeilijöitä kesämaan aikaan. Talvella ne ovat lumen alla.
– Levähdyspaikoille on ollut kysyntää. On toivottu myös, että eikö niitä voisi olla tiheämpään, Aikio kertoo.
– Edellisellä reitillä oli yli 700 porrasta. Sorastuksen takia portaita tulee vähemmän. Nyt niitä tulee noin 90 askelmaa, laskeskelee Metsähallituksen kesätyöntekijä Pertti Backman.
Portaisiin käytetään Venäjältä tullutta siperianlehtikuusta.
– On tutkittu, että se on kestävämpää, puistomestari Aikio toteaa.
Metsähallituksen työmaille on tapana järjestää myös talkooleirejä, mutta tällä työmaalla talkoolaisia ei kuitenkaan ole. Aikion mukaan Kemihaaran turvekammin kattoremontti alkaa seuraavana työmaana ja sinne on tulossa myös talkoolaisia.
TIESITKÖ?
Kiilopään reitin kunnostamiseen käytettiin myös Partioaitan 365 Klubilaisten kerryttämää ympäristöbonusta. Sitä kertyi Kiilopäälle 22 671 euroa.