Paikallisuutiset
Urho Kekkosen kansallispuiston retkeilyrakenteita ja reittejä on kunnostettu ahkerasti
Kulunut vuosi on ollut vilkasta retkeilyrakenteiden kunnostamista Urho Kekkosen kansallispuistossa ja Sompion luonnonpuistossa. Palvelurakenteiden kunnostustyöllä vastataan suosittujen retkeilykohteiden kasvaviin käyntimääriin.
Hyvä, kunnossa oleva ja oikein mitoitettu palveluvarustus palvelee kulkijoita ja vähentää luonnon kulumista. Reitti on hyvä suunnitella kulkevaksi tuvalta tuvalle, tulipaikalta tulipaikalle.
Käyntimäärät kasvavat
Urho Kekkosen kansallispuiston ja Sompion luonnonpuiston käyntimäärät ovat kasvaneet tasaisesti viime vuosien aikana. Tammi-heinäkuussa 2021 Urho Kekkosen kansallispuiston käyntimäärissä oli kasvua 32 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Tänä vuonna on odotettavissa jälleen kaikkien aikojen käyntimääräennätys.
Tupien peruskorjausta, Rautukammelle uusi tupakokonaisuus
Urho Kekkosen kansallispuistossa on kunnostettu Sarvijoen autio- ja varaustupa sekä Sudenpesän vuokrakammi. Suurin rakennusprojekti oli Rautulammen tupakokonaisuus, joka valmistui sopivasti ruskasesongin alkuun. Rautulammen kokonaisuus toteutettiin kokonaan uudella konseptilla niin modernin muotokielen kuin rakentamisen ja rakenteidenkin osalta. Nyt ns. lähialueella, kansallispuiston retkeily- ja luontomatkailuvyöhykkeellä on mahdollisuus yöpyä varaustuvassa. Rautulampi on sopivan kaukana autoteistä ja hotelleista erävaelluksen kokemiseen, mutta kuitenkin huolletun ladun / merkityn reitin varrella.
Lisäksi kansallispuiston alueella uusittiin useita käymälöitä ympäristöystävällisemmiksi ja helpommin huollettaviksi. Uusia käymälöitä rakennettiin Lankojärvelle, Luirojärvelle, Sarvijoelle, Sudenpesälle, Suomunruoktulle ja Tuiskukurulle ja tietysti Rautulammelle.
Reittien kestävöintiä ja uusia linjauksia
Saariselän, Kiilopään ja Tankavaaran alueella tehtiin uusia reittilinjauksia, jonka myötä pitkoksista saatiin luopua lähes kokonaan. Ison- ja Pikku-Tankavaaran ympäristössä kiertävät neljä eripituista rengaspolkua merkittiin uusilla reittitolpilla. Sotahistoriapolku on osa Kuukkelilenkkiä, joka kulkee Pikku-Tankavaaran huipun kautta. Pikku-Tankavaaran näköalatornilta on upea näkymä Sompion luonnonpuiston Nattastuntureille. Saariselällä Iisakkipään reitillä tehtiin kestävöintiä. Kopterikuljetuksen saivat sorasäkit, jotka suunnattiin reitin kuluneimpiin kohtiin. Toivottavaa on, että patikoitsijat käyttäisivät valmiita polkuja. Polkupyöräilijällä ei ole lupa poiketa merkityltä reitiltä ollenkaan.
Talvella tavaran rahtausta, kesällä rakentamista
Urho Kekkosen kansallispuisto on Suomen toiseksi suosituin kansallispuisto. Erämaiset olosuhteet ovat vaativia olosuhteita retkeilijöille, palveluvarustuksesta ja rakenteista huolehtiville sekä kaikille huoltotyötä tekeville. Maastoliikennettä vaativat huolto- ja kuljetustyöt tehdään aina lumipeitteisenä aikana ennen kelirikkoaikaa, ettei luontoon jää jälkiä. Viime keväthankien aikaan kuljetettiin kovasti rakennustarvikkeita moottorikelkoilla ja Rautulammelle myös telamaasturilla. Kesäkaudelle sitten rakennettiin ja kunnostettiin.
– Yhteistyö paikallisten yrittäjien kanssa on toiminut hyvin, ja kaikki suunniteltu on valmistunut ajallaan, toteaa Pohjois-Lapin puistoalueen rakennusmestari Lauri Mäenpää . Mäenpään vastuualueeseen kuuluu koko pohjoisin Lappi; Suomen kaksi suurinta kansallispuistoa, kaksi pohjoisinta luonnonpuistoa sekä kahdeksan erämaa-aluetta. Kaikkien kohteiden ajantasainen tieto löytyy www.luontoon.fi -sivustolta.