Hyvinvointi

Metsähallituksen uusi Retkikompassi vie keskustelut kartalle

Metsähallituksen sosiaalinen karttapalvelu Retkikompassi on otettu uudistettuna käyttöön Urho Kekkosen kansallispuistossa. Retkikompassi lisää vuorovaikutusta retkeilijöiden ja Metsähallituksen välillä ja se lisää osaltaan myös Metsähallituksen digitaalista ajantasaista asiakaspalvelua.

Metsähallituksen ja Zoneatlaksen tuottama sosiaalinen karttapalvelu Retkikompassi yhdistää avoimen keskustelun avulla Metsähallituksen, retkikohteilla liikkujat ja alueen yrittäjät. Palvelu on karttapohjainen vuorovaikutuskanava, jossa voi esimerkiksi keskustella, kysyä, ehdottaa tai antaa palautetta retkikohteesta. Retkikompassi on suunniteltu mobiilikäyttöön, joten kommentoimaan pääsee suoraan vaikka tulentekopaikalla istuen.

Retkikompassille toivotaan aktiivista koekäyttöä

Kokeilujaksolla kerätään tietoa siitä, millaista palvelua ja toiminnallisuuksia käyttäjät Retkikompassilta odottavat. Käyttäjäkokemus on tärkeää palvelun lopullisessa muotoilussa. Retkikompassi on ollut retkeilijöiden testikäytössä viime syksynä Evon ja Ruunaan retkeilyalueilla. Tältä kokeilujaksolta käyttäjiltä saatiin arvokasta palautetta, ja kompassia on jalostettu edelleen retkeilijöiden toivomaansuuntaan.

– Retkikompassilla voimme kokeilla kevyesti uusia asioita ja saada nopeasti palautetta luonnossa liikkujilta, kertoo kesäksi maastoon jalkautuva Metsähallituksen asiakasneuvoja Leena Leppälä .

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Asiakaspalveluun ketteryyttä

Retkikompassi tehostaa ja parantaa osaltaan digitaalista asiakaspalvelua tilanteessa, jossa retkikohteiden kävijämäärät jatkavat vuosittain kasvuaan. Palvelun avulla Metsähallitus pystyy tiedottamaan tai varoittamaan nopeasti alueen yllättävistä tilanteista, esimerkkinä kevään koronatilanteen aiheuttamat poikkeukselliset retkeilyrakenteiden sulkemiset. Samoin alueen kävijät saavat huomionsa näkyviin kaikille avoimissa keskusteluissa ja postauksissa. Parhaimmillaan keskustelu- ja palautemahdollisuuksin pystytään parantamaan ja tehostamaan alueen asiakkaiden palvelua.

– Asiakaspalvelu digitaalisissa kanavissa korostuu jatkuvasti ja erityisesti nyt kun fyysiset asiakaspalvelupisteet ovat pandemian takia suljettuna, Metsähallituksen erikoissuunnittelija Liisa Neuvonen toteaa.

Retkikompassia pääsee käyttämään osoitteessa: www.retkikompassi.fi . Kokeilujakso Urho Kekkosen kansallispuistossa jatkuu loka-marraskuulle.

Ilmoita asiavirheestä