Paikallisuutiset

Ivalon ruokakaupat kilpailevat monipuolisuudellaan etelän markettien kanssa

Päivittäistavarakaupalla on Ivalossa hyvä tilanne. Riittävä kilpailu pitää hinnat kurissa ja matkailun ansiosta kaikille riittää asiakkaita. Noin 3000 asukkaan Ivalossa on kylän väkilukuun suhteutettuna todella hyvä valikoima päivittäistavarakauppoja. Kaksi isoa marketia sekä yksi pienempi ruokakauppa takaavat monipuolisen valikoiman päivittäis- ja käyttötavaraa. Ilman matkailijoita asiakkaita ei kuitenkaan riittäisi kaikille kolmelle kaupalle.

Paras sesonki on kesällä, jolloin isojen markettien henkilöstön määrä lähes tuplaantuu. Saariselän tunturikeskuksen ansiosta asiakkaita riittää myös talvella. Todella hiljaisia kuukausia ovat nykyisin enää touko- ja lokakuu, jolloin kauppojen käytävillä näkyy enimmäkseen paikallisia asukkaita.

Murukahvia ja Marabouta

Suomen pohjoisin K-Supermarket Ivalo sijaitsee keskellä kylää, aivan päätien vieressä. Kari Lohiniva on toiminut kauppiaana jo parikymmentä vuotta ja seurannut läheltä, kuinka päivittäistavarakaupan ala on kehittynyt vuosien mittaan.

– Se on muuttunut todella paljon ja parempaan suuntaan koko ajan. Kylä ei olisi tällainen ilman matkailua, niin moneen taloon leipä tulee matkailusta, joko suoraan tai välillisesti, hän toteaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Matkailijoiden vaikutus näkyy selvästi tuotevalikoimassa. K-Supermarketin valikoima on laaja, koska siinä pyritään huomioimaan eri kansallisuuksien kulutustottumukset. Lohiniva kertoo seuraavansa tarkkaan matkailijoiden ostoskäyttäytymistä, minkä lisäksi hän saa tietoa eri maiden kulutustottumuksista kollegoiltaan sekä suoraan matkanjärjestäjiltä.

– Matkanjärjestävät tuntevat omien kohdemaidensa asiakkaat ja esittävät meille toiveita, mitä tuotteita he haluaisivat valikoimaan. Heillekin on tärkeää, että asiakas saa kokonaisvaltaisen kokemuksen.

Venäläiset muodostavat tärkeän asiakasryhmän K-Supermarketille. He ovat matkailijoista isoin ostava ryhmä ja myös heidän kulutustottumuksiaan seurataan tarkasti.

– Heidän ansiosta olemme koko Suomen kovin Marabou-suklaalevyjen myyjä. Pienimmät K-Supermarketit saattavat myydä pari lavaa vuodessa, kun me myymme pari sataa lavaa vuodessa. Suklaan lisäksi venäläiset ostavat isoja määriä murukahvia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kuin pieni Prisma

Matkailijoiden suuri määrä näkyy selvästi myös S-market Vaskoolin valikoimissa. Päivittäistavaroiden lisäksi tuotevalikoimasta löytyy laaja valikoima kodin käyttötavaraa.

– Retkeily ja kalastus on todella merkittävä osa tuotevalikoimaamme ja varsinkin laajasta kalastusosiostamme olemme saaneet paljon kiitosta asiakkailta. Meillä on myös todella laaja valikoima pukeutumistuotteita. Olemme kuin pieni Prisma, toteaa S-market Vaskoolin kauppias Henry Kesti .

25 vuotta S-ryhmällä töissä ollut Kesti tuntee myös ulkomaisten asiakkaiden ostostottumukset. Muun muassa venäläiset asiakkaat ovat tuttu näky kaupan käytävillä ja he muodostavatkin suurimman yksittäisen tax free -ostoksia tekevän asiakasryhmän.

Pieni mutta ketterä

Viime syksynä Ivalon kolmas ruokakauppa sai uuden kauppiaan. Petsamontien K-market erottuu Ivalon kahdesta muusta päivittäistavarakaupasta pienellä koollaan. Tuore kauppias Jeremias Juopperi näkee siinä selvän kilpailuedun.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Pienuus on meidän vahvuutemme, koska me olemme nopean oston paikka. Jos ei tarvitse ostaa ruokaa viikoksi koko perheelle eikä halua lähteä isoon marketiin, ostokset voi tehdä ketterästi meillä, hän toteaa.

Koska kauppa oli edellisen kauppiaan jäljiltä siistissä kunnossa, Juopperin ei ole tarvinnut tehdä isoja remontteja. Sen sijaan hän on seurannut mielenkiinnolla asiakkaidensa ostostapoja. Hän on muun muassa huomannut, että monet asiakkaat pistäytyvät kaupassa tekemässä täydennysostoksia tai piipahtavat aamulla ostamassa lounaan matkalla töihin.

Juopperi aikookin muokata kauppansa valikoimaa entistä paremmin palvelemaan asiakkaidensa tarpeita. Hän kertoo, että myös asiakkaiden toiveita pyritään toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan ja uutuuksia otetaan koko ajan mukaan valikoimaan.

Vaikka matkailijat muodostavat vain pienen osan K-Marketin asiakaskunnasta, Juopperi näkee matkailun kasvun tärkeänä asiana Ivalon kehityksen kannalta.

– Matkailu kasvaa, sitä myöten tarvitaan lisää työvoimaa ja siitä hyötyvät myös paikalliset kauppiaat, hän toteaa.

Ilmoita asiavirheestä