Paikallisuutiset

Hilla Groupin muutosneuvottelut päättyivät – uutispalvelu painottuu verkkoon, maakuntalehdet ilmestyvät painettuna harvemmin

Muutosten taustalla on painotuotteen kustannusten voimakas kasvu ja muutokset lukijoiden median kulutuksessa. Konserni uudistaa ja monipuolistaa digitaalista sisältötarjontaansa.

Hilla Groupin helmikuun alussa alkaneet muutosneuvottelut ovat päättyneet.  Muutosneuvotteluiden lopputuloksena Hilla Group -konsernin eri toiminnoista irtisanotaan 15 henkilöä. Lisäksi määräaikaisia sopimuksia päättyy ja työtehtäviä organisoidaan uudelleen. Konserni varautuu myös lomautuksiin.

Sompio ja Saariselän Sanomat ovat osa Hilla Group -konsernia.

Muutosneuvotteluiden seurauksena Hilla Groupin maakuntalehdet Keskipohjanmaa ja Kainuun Sanomat ilmestyvät painettuna ja kotiin jaettuina viitenä päivänä viikossa, ja jakelun toimintoja sopeutetaan sen mukaisesti. Siirtymä ei tapahdu heti, vaan sen aikataulusta tiedotetaan tilaajille ja ilmoitusasiakkaille kevään aikana hyvissä ajoin ennen ilmestymisaikataulun muuttumista.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Konserni uudistaa parhaillaan kaikkia verkkopalveluitaan ja sovelluksiaan. Uudistuksessa on kehitetty käyttökokemusta erityisesti mobiililaitteissa, sillä yhä suurempi osa lukijoista haluaa kuluttaa uutisia kännykästään.

- Ymmärrämme hyvin, että aamun painettu lehti on monelle lukijalle läheinen ja pyrimme tarjoamaan luettavaa yhä myös siten paketoituna. Samaan aikaan on kasvavalle joukolle nopea, ajantasainen ja paikallisiin asioihin kiinnittyvä uutisvirta erittäin tärkeä. Heitä haluamme ohjata digitaalisiin kanaviimme ja palvella siellä koko ajan paremmin, sanoo Hilla Groupin toimitusjohtaja Mikko Luoma.

Hilla Group Oyj kasvoi mittavasti kaksi vuotta sitten yrityskauppojen myötä, ja muutosneuvotteluiden taustalla oli myös konsernin tarve kehittää ja yhtenäistää nopeasti laajentuneen konsernin toimintatapoja. Lisäksi pyrkimyksenä on ollut parantaa liiketoiminnan kannattavuutta ja vastata toimintaympäristön muutoksiin.

Hilla Group uudistaa parhaillaan verkkosivustojaan, kertoo konsernin toimitusjohtaja Mikko Luoma. Kuva: Jukka Lehojärvi

Muun muassa pandemia ja Venäjän hyökkäyssota ovat vaikuttaneet materiaalien saatavuuteen ja nostaneet Hilla Groupin kustannuksia erittäin merkittävästi. Samaan aikaan paperisten sanomalehtien tilaajamäärät ovat laskeneet ja yleinen ostovoiman heikentynyt. Nyt päätettyjen muutosten arvioidaan parantavan Hilla Groupin kannattavuutta noin kahdella miljoonalla eurolla vuodessa. Viime vuodelta konserni teki tappiollisen tuloksen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lehden jakelu koteihin on koko sanomalehtikentässä kovien haasteiden edessä. Paperin ja jakelun kustannukset ovat nousseet nopeasti, ja lisäksi jakelua kuormittaa jatkuvasti paheneva pula jakajista. Työvoimapulan vuoksi jakelualueita on jouduttu supistamaan ja aikatauluja muuttamaan. Hillan julkaisuja jakaa oman jakelun lisäksi joillain alueilla Posti, joka kärsii myös samoista ongelmista.

– Paperilehden kustannuksista yli puolet on muita kuin lehden sisällön tekemiseen liittyviä kustannuksia. Siksi meidän on kehitettävä myös muita tapoja saattaa lukija sisällön pariin. Digitalisaatio tarjoaa tähän toimivan ratkaisun, Luoma toteaa.

Fakta

Hilla Group

Mediakonserni, joka julkaisuja ovat maakuntalehdet Keskipohjanmaa ja Kainuun Sanomat sekä 14 paikallislehteä, 9 kaupunkilehteä ja 8 matkailulehteä.

Yhtiön palveluita ovat lisäksi muun muassa paino ja jakelu, tapahtumatuotannot, viestintä- ja mainostoimistopalvelut sekä useat digitaaliset palvelut, kuten Jopox ja Regionline.

Työllistää noin 560 työntekijää.

Liikevaihto vuonna 2022 oli 44,6 miljoonaa euroa.

Ilmoita asiavirheestä