Paikallisuutiset

Aurora Villagelle Ylä-Lapin ensimmäinen Green Key -ympäristösertifikaatti

Koronakevät löi rankalla kädellä kapuloita matkailuyritysten rattaisiin. Kuin seinään loppunut kevätkausi tarjosi kuitenkin yrittäjille aikaa ja tilaisuuden tutkailla sekä kehittää omaa liiketoimintaansa. Ivalossa toimiva Aurora Village käänsi keväällä katseensa kohti vihreämpää tulevaisuutta.

– Korona alkoi näkymään meillä joskus helmikuun puolenvälin jälkeen, ja siitä johtunut taloudellinen tuho on pyörinyt siinä puolen miljoonan euron paikkeilla. Se on kova sanktio, mutta siitä huolimatta saimme koko tilikauden liikevaihdon kasvamaan, ja sehän kertoo paljon tästä suunnasta, mikä Lapin matkailussa on ollut jo jonkin aikaa esillä. Tästä ei pidä lannistua, vaan nyt on aika ponnistella, jotta pääsemme tästä tilanteesta yli.

– Meillä kaikilla on kova usko siihen, että tämä vaikea aika selätetään, ja he ketkä tästä selviytyvät, pääsevät tulevaisuudessa taas nauttimaan matkailun hedelmästä, Aurora Village Oy:n toimitusjohtaja Juha Tuunanen sanoo.

– Olemme tehneet paljon edistäviä asioita ja suunnitelmia tämän paikan suhteen, jotta olemme entistä valmiimpia meidän tuleville asiakkaillemme. Tämän päivän teemahan on kestävän matkailun kehittäminen, ja siihen suuntaan me olemme vahvasti menneet. Siitä merkkinä tämä juuri saatu Green Key -ympäristösertifikaatti, Tuunanen jatkaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Green Key -merkin saanut majoituskohde on sitoutunut henkilöstön ja asiakkaiden ympäristötietoisuuden kasvattamiseen, energian- ja vedenkäytön tehostamiseen ja majoitustoiminnan ympäristörasituksen pienentämiseen. Green Key -sertifioituja kohteita on tällä hetkellä 65 eri maassa yli 3200, Suomessa kohteita on 125.

Takana työläs prosessi

Juha Tuunanen kertoo, että ympäristösertifikaatin hakuprosessi oli työläs, mutta vähintäänkin sen tuottaman vaivan arvoinen.

– Hakuprosessi vaati valtavasti ajatustyötä ja tietenkin myös työtunteja. Meidän täytyi läpäistä 71 kriteeriä, jotta sertifikaattia pystyi yleensäkään lähteä hakemaan. Olemme vielä alkuvaiheessa, emme todellakaan ole vielä mikään täysi ekokohde, mutta jatkamme työtämme ympäristön, työntekijöiden ja asiakkaiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden parissa.

– Sillä pelkällä Green Key -logolla meidän esitteissä ja nettisivuilla ei ehkä ole suoranaista vaikutusta siihen, että saisimme uusia asiakkaita. Mutta uskon, että se tunnelma ja tapa työskennellä, joka meiltä välittyy asiakkaille, on se valtti, joka tuo meille uusia yöpyjiä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tuunanen muistuttaa myös, että alueen luonto ja eläimistö kulkevat käsi kädessä heidän toimintansa kanssa.

– Käytämme matkailutuotteissamme paljon eläimiä. Meillä on poroja, hevosia, poneja ja sen lisäksi alihankkijoiden kautta huskykoiria. Myös näiden eläinten hyvinvointi on meille erityisen tärkeä asia.

”Emme ole vielä ihan täysi ekokohde, mutta työ sitä kohti jatkuu...”
Ilmoita asiavirheestä