Paikallisuutiset
Neljäkymmentä vuotta täyttänyt Lapin Luontolomat poikkeaa muista Saariselän safariyrityksistä: Puolet asiakkaista on edelleen suomalaisia
Vaikka asiakaskunta onkin muuttunut vuosien varrella, palvelut ovat pysyneet melko lailla samoina, yrityksen päivittäisestä toiminnasta vastaavat Tanja Ohenoja ja Peeter Veltson kertovat.
Lapin Luontolomat juhlisti joulukuun alussa 40-vuotista taivaltaan. Tai oikeastaan juhlistaa on liian vahva sana, sillä vuosipäivä hujahti ohi espanjalaisten matkailijoiden pyörityksessä. Juhlavuotta juhlittiinkin jo hieman ennakkoon kesällä.
– Järjestimme perinteisellä Ivalojoen kumilauttaretkellä Ritakoskella lounaan yhteydessä kuohuviinitarjoilun. Sillä reissulla oli mukana paljon vakioasiakkaita sekä paikallisia, joten syntymäpäivää oli kiva juhlia heidän kanssaan, Tanja Ohenoja kertoo.
Peeter Veltson puolestaan on valmis lupaamaan, että seuraavia pyöreitä ei sivuuteta yhtä hiljaisesti.
– Minusta 40 vuotta ei ole vielä niin iso asia, mutta sitten kun tulee 50 vuotta täyteen, niin sitten juhlitaan isommin, hän nauraa.
Saariselälle Ohenoja ja Veltson saapuivat ensimmäisen kerran jo 2010-luvun alussa, kun he työskentelivät kaksi talvea Ravintola Teerenpesässä. Tuttavan vinkistä he päätyivät töihin Luontolomille.
– Opiskelimme eräoppaiksi 2013–2014 ja olimme Tupulla ja Teukalla ensin pari kuukautta työharjoittelussa. Heti seuraavasta talvesta aloitimme täällä työt eräoppaina, Ohenoja kertoo.
Pariskunta vastaa nykyisin Lapin Luontolomien päivittäisestä toiminnasta yhdessä Jyrki Katajamaan kanssa. Tuula ja Teuvo Katajamaan perustaman perheyrityksen nykyisiin osakkaisiin kuuluvat lisäksi Tarmo ja Jarmo Katajamaa .
Poikkeuksellinen asiakasprofiili
Lapin Luontolomat on yksi Saariselän vanhimpia yrityksiä. Toiminta alkoi vuonna 1982 hiihtovälineiden vuokraamisella ja lisäksi Teuvo Katajamaa veti opastettuja retkiä ja vaelluksia. Nykyisin aktiviteetteihin kuuluu niin koskenlaskua, melontaa kuin erilaisia safareitakin.
Ohenojan mukaan toimintojen peruspilarit ovat pysyneet melko lailla samoina, vaikka asiakaskunta onkin kansainvälistynyt vuosien varrella.
– Maastohiihto ja suksivuokraus on edelleen suosittua ja kelkkailu on päätuote safaripuolella talvella. Kesällä keskitymme vesiaktiviteetteihin, hän kertoo.
Kevättalvi on edelleen Luontolomien vilkkainta sesonkia, mutta kesällekin riittää asiakkaita. Koronapandemian aikaan kesäkausi oli erityisen kiireinen.
– Silloin tuntui jo vähän, että herran jestas, pitääkö sitä alkaa tekemään ympäri vuoden töitä, mutta viime kesä oli jo selvästi hiljaisempi, Veltson muistelee.
Yrityksenä Luontolomat poikkeaa muista Saariselän alueen safaripalveluja tarjoavista yrityksistä siinä, että asiakkaista suomalaisia on yhä noin puolet. Tyypillisesti safariyritysten asiakaskunnasta ulkomaalaisten osuus voi olla jopa 90 prosenttia.
Ohenoja ja Veltson uskovat tietävänsä, mistä ero johtuu.
– Meillä on paljon vanhoja yritysasiakkaita, jotka ovat tulleet Tupulle ja Teukalle asiakkaiksi jo 80- ja 90-luvulla. Ehkä isännät ovat jo jääneet eläkkeelle, mutta organisaatio kuitenkin käyttää vielä meidän palveluja, Ohenoja sanoo.
– Vuosien varrella ollaan opittu toimimaan heidän kanssaan ja palvelunlaatu on säilynyt, joten siksi he ovat pysyneet asiakkaina, Veltson lisää.
Yhteistyö takaa laadukkaan palvelun
Vaikka Luontolomat on jo vuosia sitten vakiinnuttanut paikkansa Saariselän matkailussa, laakereille ei silti sovi jäädä lepäämään. Kristallipallon puuttuessa vinkkejä matkailualan uusista suuntauksista yritetään etsiä esimerkiksi Matkamessuilta. Tulevia trendejä on kuitenkin vaikea ennustaa.
– Ehkä se on lopulta kuitenkin niin, että matkanjärjestäjät eivät voi tarjota sitä tietoa, vaan se löytyy vain kokeilemalla, Ohenoja toteaa.
Vaikka ajan hermolla pysyminen on tärkeää, Luontolomissa aiotaan silti myös tulevaisuudessa keskittyä siihen, mikä osataan parhaiten. Lisäksi opaspalveluja ostetaan tutuilta oppailta ja esimerkiksi huskysafarien ja porotarhavierailujen osalta yhteistyötä tehdään muiden paikallisten yritysten kanssa.
– Itse ei pysty tekemään kaikkea, eikä siinä ole mitään järkeä. Siksi tarvitaan yhteistyökumppaneita, jotta pystyy tarjoamaan hyvän tuotteen asiakkaalle, Ohenoja ja Veltson toteavat.
Loppujen lopuksi onnistuneen asiakaskokemuksen resepti on melko simppeli: asiakkaat tulevat takaisin kaikkein varmimmin silloin, kun tuote on laadukas ja palvelu pelaa.