Hyvinvointi

Saariselkää linnun selässä

Moottoroidun varjoliidon harrastajat lensivät viestilennon Hangosta Nuorgamiin Suomen Ilmailuliiton 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Viestilennon liitimet lentelivät Saariselän päällä 7.9. lauantaina. Kaunispään huipulla tapahtui lentäjän vaihto ja sieltä seuraava etappi oli Kaamanen.

– Siitä mentiin Utsjoelle ja sieltä sitten vielä lennettiin Nuorgamiin, kertoo viestilennon ideoitsija Urpo Minkkinen.

Viestilento toimii myös hyväntekeväisyyskampanjana, jolla kerätään varoja syöpää sairastaville lapsille SYLVA Ry:n kautta. Viestin viejiä eli lentäjiä oli mukana noin 50 ympäri Suomen.

Alunperin idea lähti vuosi sitten Minkkisen ajatuksesta. Urpo on jo eläkkeellä ja lentänyt 17 vuotta moottoroidulla varjoliitimellä.

– Olin raivaamassa metsää ja siellä kun ei hirveesti tarvitse funtsia, niin aloin siinä sitten mietiskelemään, että mitä jos lentelisi Hangosta Nuorgamiin, muistelee Minkkinen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ja Urpolla kun hurjia kavereita riittää, niin he olivat heti mukana idean toteuttamisessa. Vuonna 2007 oli tehty pienimuotoinen viestilento Keski-Suomessa, joten tämä oli myös ajatuksen lähtökohtana.

Viestilennon lentäjä Tommi Kotilainen oli ensimmäisellä lento-osuudella toukokuussa Hangossa. Nyt hän osallistui myös viimeiselle taipaleelle, joka päättyi onnellisesti Nuorgamiin.

Ei mikään viivasuora reitti

Viestilennon kulku toimi niin, että seuraava viestinviejä lähti aina sieltä, mihin toinen lentäjä oli lentonsa lopettanut. Näin syntyi yhtenäinen viestiketju Hangosta Nuorgamiin.

– Kelien ja säiden kanssa on ollut hirveästi säätämistä. Lähdimme matkaan toukokuun 15. päivä. Vastatuulella on hidasta edetä, joten pyritään lentämään myötätuuleen, kertoo Minkkinen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Nyt koko projekti on lennetty. Kartalla reitti ei ole viivoitinsuora.

– Se on vähän tommonen, kun meiän porukka Suomen maassa asustaa tollalailla, esittelee Minkkinen lennettyä reittiä kartalta.

Viestilennon aikana lennettiin 38 osuutta, jotka olivat pituudeltaan noin 50-100 kilometrin pätkiä. Liidin etenee n. 50-70 kilometriä tunnissa.

Mitä tempauksesta jäi käteen?

– Muuten kampanja antoi meille paljon, mutta tämä keräys ei ole tuottanut niin paljon, mitä odotimme. Sylva Ry:lle kerättiin rahaa ja nyt on saatu kasaan reilut kaksi tonnia, mutta keräysaikaa on vielä jäljellä, joten vielä ehtii osallistua tähän tärkeään keräykseen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Yksi Viestilentoon osallistuneista on Jari Kokkonen , joka louhii kiviä ammatikseen. Hän suunnitteli lomansa lentojen mukaan.

– Lentämiseen pitää olla koulutus. Olen lentänyt jo 14 vuotta, kertoo Jari Kokkonen.

Tommi Kotilainen on lentänyt kolmikosta vähiten. Hänellä on neljän vuoden kokemus lentämisestä.

– Tämä on mukavaa hommaa. Otin vähän ylimääräistä lomaa ja kyllä kannatti. Oli ensimmäinen kerta, kun lennän näin pohjoisessa, Tommi kertoo.

Lentäjäkolmikko kertoo, että lentäminen on Lapissa erilaista kuin etelässä.

– Joskus lentolaitteisiin saattaa tulla vikaa ja on tarve tehdä pakkolasku. Silloin pitää olla tarkkana mihin täällä laskeutuu. Etelässä on paljon peltoja, niin siellä se on helpompaa. Laskeutumiseen tarvitsee 50 metriä pitkän puutoman alueen, jotta on hyvä laskeutua.

Lisätietoa keräyksestä löydät täältä

"Muuten kampanja antoi meille paljon, mutta tämä keräys ei ole tuottanut niin paljon, mitä odotimme."
Ilmoita asiavirheestä